Digital marketing, de consument en de cijfers

Digital marketing, waarom zou je ermee beginnen? Als ondernemer heb je een website, je stuurt regelmatig e-mails, je hebt een Facebook/Instagram/YouTube pagina waar je af en toe een bericht op plaatst en afhankelijk van je branche heb je een profiel op een platform zoals TripAdvisor, Bol.com Thuisbezorgd of Booking.com, etc. Maar heb je al eens nagedacht waarom je deze online middelen inzet en welke waarde ze toevoegen voor jou en je klant?

Uiteindelijk draait het om de klant (en omzet) – en die klant is online. Het internetgebruik onder consumenten blijft jaarlijks stijgen (96% is online) en meer dan de helft van de tijd (52%) dat we van internet gebruikmaken (bijna 6 uur per dag) doen we dit via onze smartphone. De Facebook-apps (Facebook, Instagram, Messenger, Whatsapp) staan in de top 5 van meest gebruikte apps.

internetverkeer per device 2018
internetverkeer per device 2018

We leven in een wereld waar technologie een belangrijke rol speelt. De gemiddelde Nederlander heeft een smartphone, laptop en vaak ook een tablet in huis. De technologie heeft ons veranderd en we zijn een compleet andere consument dan tien jaar geleden; een consument met ontzettend hoge verwachtingen als het gaat om klantinteractie en service.

Voorbij zijn de dagen dat consumenten enkel eenzijdige berichten ontvangen gericht op het product of dienst. Ze hebben 24/7 toegang tot het internet en doen eerst zelf grondig onderzoek voordat ze een beslissing nemen of een aankoop doen. Ze lezen wat vrienden, familie en andere media schrijven over jouw merk, product of dienst.

Mensen willen bedrijven die ze kunnen vertrouwen, die hen kennen, die persoonlijk en snel communiceren en aanbiedingen doen op basis van hun persoonlijke behoeften en voorkeuren. Dat houdt in dat alle informatie m.b.t. een product of bedrijf eerst online wordt opgezocht. Reken er maar op dat ook jouw bedrijf eerst wordt gegoogled en je website wordt bekeken voordat er een aankoop wordt gedaan. Elke keer dat iemand jouw website bezoekt laten ze ‘data’ achter: tijdstip, locatie, met welk apparaat (smartphone, laptop, tablet), de tijd dat ze de pagina bekijken, vanaf welke bron ze op je website zijn gekomen (google, facebook, etc.).
Data die ontzettend belangrijk zijn om je (potentiële) klant te leren kennen en in te spelen op het juiste moment tijdens het beslis-/aankoopproces.
Maar wat doe je er mee? Hoe laat je het internet ‘werken’ voor jou? Enkele voorbeelden:

  • Hoe rank je hoger in Google?
  • Hoe zet je facebook, LinkedIn of andere social media in om je (potentiële) klant te targetten?
  • Hoe kan je met je website meer leads genereren?
  • Hoe trek je online de aandacht van je (potentiële) klant?
  • Hoe zet je e-mails in om je (potentiële) klant te overtuigen?

Hier draait het om bij Digital Marketing: vanuit één strategie alle online (& offline) mogelijkheden (creatief) inzetten, het analyseren van data en optimaliseren van marketinguitingen om zo meer leads, klanten en omzet te genereren.

Door de snelle ontwikkeling van digitale technologieën en de steeds maar lager wordende kosten van online communicatie komen veel digital marketing toepassingen binnen handbereik van meer organisaties en doelgroepen.

Of bekijk in drie minuten wat digital marketing voor jou kan betekenen.

Nog vragen? Neem dan gerust contact op: info@startdigital.nl.

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op social media en ontvang updates van verschillende marketing technieken (SEO, Social, Email marketing, UI/UX, …), zodat je weet waar je op moet letten als je deze gaat inzetten.

Succes!

Bronnen:
Techcrunch
Business blog hub
Marketingfacts
SAS

Deel dit bericht

Meer weten? Neem contact op

Rolf

Online marketing?
Start Digital.


Wij helpen bedrijven met hun digitale marketing. Waarmee kunnen we u helpen?