Weet jij wie je (online) klant is?

In de vorige blog ging het over waarom digital marketing belangrijk is. In deze blog wil ik het hebben over je (online) klant. Hoe goed ken jij je klant?
Weet je waar ze hun tijd online doorbrengen? Welke oplossing bied jij voor hun ‘probleem’? Welke behoefte of wensen hebben ze t.a.v. jouw product of dienst? Weet je waar ze wonen? Hun inkomen? Leeftijd? Andere interesses? Etc.

De meest succesvolle bedrijven kennen hun klanten (of beter gezegd hun ‘doelgroep’) door en door. Juist daarom kunnen ze de juiste (marketing)boodschap sturen, op het juiste moment en via het juiste kanaal.
Door het verzamelen en toepassen van de juiste data weten ze precies hoe ze moeten inspelen op de behoefte van hun online klant. Als je je klant goed kent weet je namelijk precies welke doelen, problemen, uitdagingen of zoekvragen ze hebben, hoe oud ze zijn, waar ze wonen, welke online kanalen ze bezoeken, etc. En dan wordt het opeens een stuk eenvoudiger om je content en advertenties af te stemmen op hun behoeften. Bijvoorbeeld door:
– Bovenaan te verschijnen in Google met een blogpost die precies is geschreven op hun zoekvraag in Google (of Bing, etc.)
– Een e-mail te versturen met producten die hij/zij de voorgaande jaren altijd heeft besteld rond deze tijd van het jaar.
– Een advertentie (op Facebook?), gericht op een niche klantsegment, waardoor het lijkt alsof die advertentie speciaal voor hem of haar is.

Het gaat erom dat je relevant bent op het juiste moment. En als je je klant goed kent dan wordt dit alleen maar eenvoudiger.

Hoe kom ik erachter wat mijn klant wil? Waar hij/zij behoefte aan heeft?

Stap 1: onderzoek doen
Houd één-op-één gesprekken, vraag om reviews of verspreid een enquête, praat met de sales of klantenservice afdeling, analyseer de website-data en facebook comments, maar ook de klant testimonials bij de concurrent. Er zijn talloze manieren om meer te weten te komen over je klant en welke behoeftes hij/zij heeft.

Waar wil je achter komen?
– Welke gemeenschappelijke pijnpunten / uitdagingen ervaren ze?
– Welke gedrag hebben ze met elkaar gemeen?
– Welke behoefte hebben ze?
– Zijn er gemeenschappelijke doelen?
– Gemeenschappelijke demografische kenmerken?

Stap 2: (Buyer/marketing) Personas
Na het verzamelen van deze resultaten ga je alles samenvatten, opsommen en groeperen in verschillende klantsegmenten (personas). Probeer in ieder geval twee of drie verschillende personas te maken – zo dwing je jezelf om goed hierover na te denken en zorg je ervoor dat je persona niet te algemeen is.

Waarom is een persona belangrijk?
Een marketing persona is een schets van een specifiek klantsegment. Dit helpt je om je content (& marketinguitingen) te maken die relevant is voor je doelgroep; met als resultaat een betere online ervaring voor je klant.

Bekijk de vragenlijst die wij altijd als uitgangspunt nemen en ons helpt om een persona te formuleren.

Stap 3: Evalueer
Houd elke maand/kwartaal/half jaar een evaluatie waarbij je gaat kijken of je persona nog klopt met de werkelijkheid. Want de klantbehoefte verandert, dat is zeker. Daarom is het belangrijk dat jij hiervan op de hoogte bent.

Nog vragen? Neem dan gerust contact op: info@startdigital.nl.

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op social media en ontvang updates van verschillende marketing technieken (SEO, Social, Email marketing, UI/UX, …), zodat je weet waar je op moet letten als je deze gaat inzetten.

Succes!

Deel dit bericht

Meer weten? Neem contact op

Rolf

Online marketing?
Start Digital.


Wij helpen bedrijven met hun digitale marketing. Waarmee kunnen we u helpen?